Boeren klagen over droogte, binnenkort zeuren om subsidies ?

De berichten beginnen zeer regelmatig in krant en vanavond ook in het journaal van 19u te verschijnen : de boeren klagen over de droogte.

Niemand ontkent dat het sinds maart van dit jaar droger is geweest dan andere jaren. Niemand zal ook de boeren tegenhouden om te klagen dat hun akkers met gewassen en het gras in de weiden niet voldoende regen hebben gekregen. Net zoals een leerkracht die niet vast benoemd is ook mag klagen dat hij geen voltijds uurrooster bij elkaar kan sprokkelen of de zelfstandige kinesist die maar 18 klanten heeft in de week. Al die mensen mogen klagen. Steen en been mogen ze klagen. Ze mogen tegen de Joodse Muur gaan klagen.

Maar deze berichten zijn een voorbode van een aanslag op alweer de portemonnee van de hard werkende burger, want binnenkort gaan die boeren vragen aan de Staat (aan jou en mij dus) om deze weersomstandigheden als ramp te erkennen en om daarna aanspraak te kunnen maken op “een bijdrage om te kunnen overleven dit jaar” (sic).

Boeren en veehouders, tuinbouwers en groentekwekers : klaag zoveel jullie willen, het is mijn vrijheid om mijn TV af te zeggen bij jullie geklaag of het blad in mijn krant om te draaien, maar kom niet zagen omdat het niet regent.

Ik ga morgen lekker genieten van het zonnetje naast mijn zwembad, laat het maar zomeren.

Plaats een reactie